Фан-зона Львова: рок, джаз і шоколад

Офіційні фан-зони – спільний проект УЄФА і приймаючих міст – є новою практикою масових організованих свят для України, до того ж, з великою кількістю іноземних гостей. На початку травня розпочнеться монтаж зон для вболівання. Від фан-зони  «фестивального» Львова, який планує на найбільшій площі – проспекті Свободи – вмістити до 35 тисяч уболівальників, чекають особливих сюрпризів. Чим живе цей проект, і яка культурна програма передбачена на фан-території, в інтерв’ю Інформаційному центру «Україна-2012» розповів керівник управління Євро-2012 Львівської міськради Олег Засадний.
– Які особливості львівської фан-зони?
– За технічними характеристиками львівська фан-зона розташована у найкращому місці. Найцентральніша площа, де відбуваються головні події, у місті, дуже популярному серед львів’ян. На території встановлять два великі екрани, а також сцену для перегляду матчів чемпіонату та розважальної програми. Крім того, тут буде ресторан, крамниця офіційного дистриб’ютора спортивних товарів, торгівельні намети й санітарна зона. Ми розраховуємо на те, що прийде якраз велика кількість мешканців Львова, приїде багато людей із сусідніх областей. За прогнозами до Львова приїде велика кількість вболівальників із країн-сусідів (від 20 тисяч фанів).
Для того, щоб перевірити, на скільки спрацює місце для фан-зони, ми організовували перегляд матчів Україна – Англія, матч із «Шахтарем». Досвід показав – львів’яни ходять.
– Але ж від столиці фестивалів очікують особливої культурної програми у фан-зоні. Чим будете розважати людей?
– Зважаючи на статус «культурної столиці», Львів прагне зробити ставку не тільки на трансляції футбольних матчів, а й  на культурному середовищі. Тому фан-зона побачить і  український рок, і джаз. До наповнення і розваг ми справді ставимось по-особливому. Крім того, що ми будемо у дні матчів проводити різні культурні заходи, плануємо залучати естраду, народні колективи. У дні поза матчами ми домовились з організаторами фестивалів, що будемо мати концерти відомих колективів, починаючи від ді-джеїв, закінчуючи добрим джазом. Тому фан-зона працюватиме дуже активно всі 24 дні.
Більше того, ми запропонували Данії і Німеччині організувати дні культури безпосередньо у фан-зоні. Федерація футболу Данії вже відгукнулась – вона планує привезти напередодні матчу відомий датський колектив. Щоб і львів’янам показати датську культуру, а заодно підняти дух своїх вболівальників, налаштувати їх на підтримку національної збірної.
– Чи можете ви назвати якісь імена, хоча б рівень зірок, які співатимуть для фанів?
– Не можемо розголошувати імена до підписання угод. Та можу запевнити – це високий рівень, перші українські зірки. Чимало і молодіжних, і  відомих гуртів зголошуються до співпраці, причому на умовах, які влаштовують місто. Величезний інтерес проявили  організатори фестивалів, ді-джеї, і навіть організатори літературних читань. Заходи книжкової ярмарки теж хочуть долучитись до свята, організувавши зустрічі з відомим українськими письменниками.
Ми розуміємо, що три дні матчів у Львові, коли приїдуть іноземці, вимагають презентації України. У всі інші дні – свято фан-зони стане святом для львів’ян і мешканців України. Ця категорія фанів має бути мотивована прийти і вболівати за свою збірну, навіть коли вона буде грати у Києві чи Донецьку. Адже українці мають себе відчути великою частиною свята.
Тому у дні, коли гратиме наша збірна – на сцені фан-зони співатимуть українські зірки. Вони допоможуть організувати вболівальників.
У дні без матчів ми плануємо платні концерти міжнародних зірок – їх дозволяється проводити за договором між приймаючим містом і УЄФА. Також будуть залучені фестивальні програми Львова. Музичний «Альфа джаз» стартує в червні, а в квітні почнеться його міжнародна промоція. Фестиваль пройде не в фан-зоні, а на своїх традиційних майданчиках – у Парку культури, на Площі ринок і в Палаці Потоцьких.  Окрім цього, на Площі ринок під час Євро буде сезонний фестиваль «Літо на Ринку». Тож червень для нас буде спекотним, але феєричним.
– Фан-зона буде переповнена не тільки фаст-фудами, але й сувенірами, символікою Євро і країн-учасників матчів у Львові – можна говорити про прибутковість такого проекту?
– Кожна фан-зона є досить привабливою для комерційних партнерів. Тому що маємо справу з великою кількістю людей, тривалий час (24 дні), і це притягує чимало партнерів. Та фан-зона не може бути прибутковою без дофінансування з боку УЄФА. Велика сцена, великий екран, охорона протягом тривалого часу – це надто великі інвестиції. Тому ніхто не ставить за мету зробити фан-зону прибутковою. Щоб не витрачати кошти з міського бюджету, фінансування бере на себе УЄФА, спонсори футбольного союзу, комерційні партнери.
Досвід Німеччини засвідчив, що після ЧС-2006 країна відкриває фан-зони  для всіх чемпіонатів – на Євро-2008, ЧС-2010. Ми плануємо перейняти подібний досвід для запровадження культури масового вболівання у Львові. Тож для нас важливо організувати фан-зону у 2012-му на високому європейському культурному рівні.
У перспективі цей проект може приносити прибутки – коли будуть напрацювання для організації фан-зон в майбутньому. По-перше, коли ми привчимо людей ходити на такі заходи на проспект Свободи. По-друге, коли будемо підтримувати ці традиції. По-третє, сформується колектив, який вмітиме це робити. Для цього є підстави.
– Що  залишилось зробити в організації фан-зони?
– Сьогодні ми в процесі проведення тендерів – на огородження, комерційних партнерів, охорону. Вся процедура має відбутись не лише з вимогами УЄФА, а й згідно вимог українського законодавства. Проте проект зони вболівання вже повністю узгоджений з усіма службами – міліцією, МНС, медициною.
– Як місто налагоджує контакт з вболівальниками граючих у Львові збірних?
– Починаючи з 2 грудня, ми почали активну переписку з представниками фан-посольств, федерацій і посольств збірних, яких прийме наше місто під час Євро-2012. І наше спілкування переросло в щоденні комунікації. Нещодавно були представники датської федерації футболу, приїжджали вболівальники датських і німецьких фан-середовищ. З одного боку ми намагаємось показати їм місто, можливості  для розміщення, організації фан-кемпінгів, розповісти про культурну програму. З іншого боку хочемо вияснити  додаткові потреби фанів. Зокрема, ми домовились співпрацювати он-лайн, наш сайт в інтерактивному режимі отримує гарячі запитання від фанів Данії, Німеччини та Португалії, і дає відповіді. Безперечно, ми хочемо, щоб до Львова приїхало якомога більше фанів.
– Відомо, на який матч приїде найбільше людей?
– За нашими підрахунками, найбільше приїдуть на матчі за участю Німеччини. Бо, по-перше, німці традиційно активно і масово підтримують свою національну команду – у них понад 100 тисяч офіційних фанів збірної. Тож на матч Німеччина – Португалія і на  гру Німеччина – Данія приїде багато людей. Враховуючи 12 тисяч квитків від федерації, які   будуть продані, ще якусь кількість фанів без квитків, ми орієнтуємось на цифру близько 20 тисяч людей на найбільш масові матчі, трохи менше людей збере поєдинок між Данією і Португалією. 
– Як буде виглядати перший день фан-зони?
– Відкриття території вболівання ми плануємо перед початком чемпіонату – 7 червня. Буде  концерт і святковий фейєрверк, щоб налаштувати людей на старт Євро-2012, і «освятити» фан-зону. А вже 8 червня ми запросимо людей на відкриття і перший матч, який пройде у Варшаві.

Інформаційний центр «Україна-2012»